Intervju
Vi intervjuade Jens Larsson som är grafisk formgivare på Play i Motala. Play är en produktions- och reklambyrå. Vi besökte då Jens arbetsplats där vi hade skrivit frågor som Jens fick svara på. Vi spelade in intervjun på våra mobiler och sedan när vi kom tillbaka till skoaln så började vi med att vi bara skrev av intervjun rakt av. Efter det så började vi att skriva ett repotage i indesign där vi även la in bilderna som vi hade fotat. 
 
Hur budskap kan anpassas på bästa sätt för att passa specifika målgrupper
För att budskapet ska bli anpassat till en målgrupp på bästa sätt är det viktigt att man tänker på exakt vad det är man vill förmedla, om man vill sälja eller informera. Det är även viktigt att tänka på vilken media man använder för att fömedla ett budskap efter en speciell målgrupp. Om man tillexempel ska nå ut med ett budskap till barn är det viktigt att tänka på att det ska vara mycket färger och former. Medans om man tillexempel ska göra reklam för en begravningsbyrå är det viktigt att den är strikt och väldigt stilren. Så de absolut viktigaste sakerna att tänka på när man ska anpassa ett budskap är färg, språk och form.

Vilken betydelse budskaps utformning har för deras effektivitet 
För att ett budskap ska bli så effektivt som möjligt är det viktigt att det är väl anpassat till målgrupp och även väl anpassat efter vad det är reklamen vill sälja eller vad den vill informera om. Man ska reagera på reklamen, den ska väcka känslor. Antingen glädje, eller genemskap eller någon annan stark känsla.

Vilka medier som passar i olika sammanhang samt hur olika medier tas emot av olika målgrupper
En stor del för att ett budskap ska nå fram är att välja rätt media att välja rätt media för budskapet. Om man tillexempel vill nå den äldre genationen är det tillexempel bra att skicka utskick direkt i brevlådorna då de inte surfar på internet så mycket. Annars är sociala medier och internet ett väldigt bra sätt att nå ut till en stor målgrupp. framförallt ungdommar men även lite äldre. Även radio är ett bra sätt att nå ut till många lite äldre finns, men det absolut bästa mediet för att nå ut med ett budskap är TVn. Det är väldigt effektivt och det får ofta bra respons, nakdelen är dock att det är väldigt dyrt att anonsera i TV. 

Hur lagar och bestämmelser påverkar arbetet inom valt område.
Det finns massvis med olika lagar och bestämmelser som kan påverka arbetet för en tex grafisk designer. Först och främst är det vanligt folkvätt, att man inte publicerar vad som helst men det sitter förhoppningsvis i ryggmärgen. Sen kan det även vara så att vissa kunder har vissa regler de måste följa och det måste såklart den grafiska designern anpassa sig till.Sen finns det vissa andra saker som man måste följa för att inte bli stämd. Man måste tillexempel vara politiskt korrekt och se till att alla får vara med i en reklam tex. Det ska vara både tjejer, killar och folk med alla olika etniciteter. Sen måste man även tänka på att man måste ha rättigheter till bilder, filmer och ljud. Man får inte ta vad som helst och publicera det utan några rättigheter att göra det.

Kommunikationsmodell 
Jag valde mig att använda mig av Lasswells kommunikationsmodell för att få fram vad effekten blir av ett visst budskap vilket jag anser är väldigt viktigt eftersom det som är betydelsefullt när man gör en reklamkampanj. Man vill ju såklart ha en effekt av en reklamkampanj. Jag tycker även det är viktigt att få med vilka olika kanaler man kan använda vilken endast finns i Lasswells kommunikationsmodell.

Vem? - Play eller de som anställt Play

Vad? - Det som företaget vill ha förmedlat.

Vilka kanaler? Sociala medier, Tryckta medier, Radio eller tidningar.

Till vem? Den målgrupp som företaget vill nå ut till.

Effekt? Effekten kan då bli att den tänkta målgruppen vill köpa det som ett företag vill ha förmedlat, det kan även va så att de använder sig av den information som ett företag har spridit.

Ett exempel kan vara Bill och Bulls lekland som har anställt Play till att berätta om att man kan ha kalas där. Det förmedlar de genom att trycka en stor affish och även publicera det i tidningen. Målet är då att budskapet ska nå fram till föräldrarna vars barn vill ha kalas på Bill och Bulls lekland. Effekten kan då bli att fler bokar sina kalas där eftersom de nu vet att de går att ha kalas där nu.

 

 

Kommentera

Publiceras ej