I vårat samhälle numera är det allt för vanligt med näthat. Folk blir varje dag utsatta för näthat och det är framförallt kvinnor som blir det. Näthatet finns i hela svergie och det är framför allt ofäntliga personer som drabbas. Näthatet finns överallt, på bloggar, på debattsajter och på sociala medier. Jag tror att den största anledningen till näthat är att det är så mycket lättare att skriva elaka saker till någon på internet. För jag tror inte att folk tänker på att det faktiskt sitter nån person på andra sidan som läser allt man skriver och tar åt sig av det. Jag tror att de människor som utsätter folk för näthat aldrig skulle kunna säga det som skriver på riktigt. Det är mycket lättare att gömma sig bakom en dator. Jag förstår verkligen inte hur man som människa kan sitta och skriva till en person att man vill att den ska ta livet av sig eller att personens mamma ska dö eller liknande. Det är så hemskt hur folk beter sig i dagens samhälle.
 
Underhållningsvåld blir också mer och mer vanligt och allt fler människor lockas av det. Jag tror att det är framförallt yngre killar som lockas av det, just på grund av att det är lite häftigt och coolt att kolla när folk slåss. Jag tror att medierna är en stor del av vårat ökade underhållningsvåld. Just därför att det är så lätt att hitta. Våldet finns i filmer, på nätet och även på bloggar. Men jag tror även att underhållningsvåldet kan vara bra för att minska sin egen aggression. Så istället för att ta ut sin egen illska genom att slåss så gör man det genom att se andra folk slåss. Fungerar det bra så är det väl bra för på så sätt så kan man minska det vanliga våldet i samhället.
 
 

Kommentera

Publiceras ej