Reklamplan
Nike

Vi har fått en uppgift att göra en egen reklamannons. Vi valde att använda oss av en bild att framföra vår reklam med. Varför vi valde just träningskläder är för att det har blivit väldigt populärt med fresha träningskläder i dagens samhälle. 

Mål

Våra produkter är Nikes nya kollektion av skor och kläder. Det som utmärker våra produkter är starka färger och bra kvalité som ger motivation. Ett av våra mål är att öka försäljningen av den nya kollektionen på vår marknad samt introducera vårt märke för nya kunder. Vi vill att Nike som märke ska växa och bli ännu större. Märket vi har valt att använda är internationellt, det är ett världskänt märke, vilket kommer leda till att det blir enklare att introducera samt sprida kollektionen.

Målgrupp

Nike har vanligtvis produkter för träningsintresserade i alla åldrar, men den här kollektionen är främst riktad till vuxna och ungdomar. Varför vi valt att satsa på just den målgruppen är för att det är en aktiv generation, träning har blivit en vardag för de flesta. Många delar med sig av bilder på sin träning på sociala medier och för att vi människor påverkas otroligt lätt av varandra leder det till att intresset sprids. Just därför har vi valt att fokusera på den här målgruppen, då färgstarka träningskläder är mycket populärt just nu och ger många motivation till att träna mera.

Medium

De medium vi planerar att använda för att nå ut med vårt budskap på bästa sätt är framförallt planscher av olika slag, som t.ex. i busskurer och i skyltfönster. Bilderna ska även publiceras i olika veckotidningar så som Veckorevyn. På grund av att målgruppen vi har valt att fokusera på är väldigt aktiva på sociala medier så planerar vi även att publicera denna annons på t.ex. Facebook, Instagram och Twitter.

Budskap

Budskapet vi vill förmedla är att Nike´s produkter är de bästa! Vi vill få folk att tro att de ökar sin prestationsförmåga när de bär vår kollektion. Vår reklam har både ett budskap som är instrumentellt och relationellt. Vi vill få kunderna att tro att det är ett instrumentellt budskap för att de känna att de behöver våra produkter för att lösa sina problem. I det här fallet är problemet att man inte blir lika motiverad utan nya träningskläder från Nike. Egentligen är budskapet mer relationellt då Nike inte löser några problem utan är ett märke som höjer folks välbefinnande.

 

Tidsplan och budget

Tidsplan

·         Fotografering – Måndag 31/3

·         Redigering – Onsdag 2/4 – Torsdag 3/4

·         Efterbehandling – Måndag 7/4

Budget

·         Utrustning – kamera, blixt, reflexskärm, vidvinkelobjektiv

·         Bensinkostnader

·         Nikekläder

·         Anläggningshyra

·         Tryckeri

·         Löner